Statut i sprawozdania

Previous
Next
Click Here
Previous
Next
  • Postanowienia ogólne
  • 1
  • Federacja Ruch Organizacji na rzecz Społecznej Aktywności ROSA zwana dalej Federacją, jest związkiem stowarzyszeń oraz innych podmiotów prawnych.
  • Federacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1998r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r.
    Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
  • Federacja zrzesza osoby prawne prowadzące działalność w sferze pożytku publicznego i działające nie dla zysku oraz osoby fizyczne i prawne wspierające cel statutowy Federacji.  
  • Federacja kieruje się w swojej działalności zasadami dobrowolności, równości, jawności, samorządności, przejrzystości, tolerancji i poszanowania prawa.
  • Federacja przestrzega standardów określonych w Karcie Zasad Działania Organizacji Pozarządowych.
  • Przynależność do Federacji nie ogranicza autonomii organizacji członkowskich. 
  • 2
  • Federacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
  • Federacja jest apolityczna.
  • 3
  • Siedzibą Federacji jest Przasnysz. 
  • Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Federacja może prowadzić działalność również poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  • 4
  • Federacja używa symboli i pieczęci określonych przez Zarząd Federacji.
  • Dla potrzeb prowadzenia działalności poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, Federacja może posługiwać
    się tłumaczeniem nazwy na języki obce.
  • 5
  • Federacja opiera swoją działalność na społecznej pracy przedstawicieli organizacji członkowskich.
  • Dla realizacji swojego celu Federacja może powoływać jednostki organizacyjne.
  • Dla realizacji swojego celu Federacja może zatrudniać pracowników. 
  • 6

Federacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji członkowskich o celach zbieżnych z celami Federacji. 

  • 7

Federacja może ustanawiać nagrody i odznaczenia.

  • 8

Czas trwania Federacji jest nieograniczony. 

 

  • Cele i sposoby działania
  • 9

Celem działania Federacji jest podniesienie poziomu aktywności społecznej na terenie województw mazowieckiego
i warmińsko-mazurskiego. 

  • 10
  • Cele statutowe Federacja realizuje poprzez:
  • działalność naukowo-badawczą
  • działalność edukacyjno-szkoleniową
  • działalność diagnostyczną
  • działalność strażniczą
  • działalność rzeczniczą
  • działalność mediacyjną
  • działalność doradczą
  • działalność integracyjną
  • działalność informacyjną
  • działalność promocyjną
  • działalność standaryzacyjną
  • działalność dokumentacyjną
  • wymianę doświadczeń
  • tworzenie warunków technicznych i finansowych do inicjowania i rozwijania aktywności społecznej
  • organizowanie i wspieranie wolontariatu 
  • wspieranie rozwoju ekonomii społecznej
  • udzielanie wsparcia, w tym finansowego, inicjatywom i organizacjom społecznym
  • Cel, o którym mowa w § 9, Federacja realizuje poprzez wykonywanie działań ze sfery zadań publicznych w zakresie: 
  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; 
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; 
  • udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa; 
  • działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; 
  • działalności charytatywnej; 
  • podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; 
  • działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego; 
  • działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  • ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.2) ); 
  • działalności na rzecz osób niepełnosprawnych; 
  • promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; 
  • działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn; 
  • działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym; 
  • działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; 
  • działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej; 
  • działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; 
  • nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; 
  • działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży; 
  • kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; 
  • wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; 
  • ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego; 
  • turystyki i krajoznawstwa; 
  • porządku i bezpieczeństwa publicznego; 
  • obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 
  • upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji; 
  • udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego; 
  • ratownictwa i ochrony ludności; 
  • pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą; 
  • upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  • działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; 
  • promocji i organizacji wolontariatu; 
  • pomocy Polonii i Polakom za granicą; 
  • działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych; 
  • działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203); 
  • promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą; 
  • działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka; 
  • przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym; 
  • rewitalizacji;
  • działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  • Działalność pożytku publicznego, o której mowa wyżej, może być prowadzona jako działalność nieodpłatna
    lub działalność odpłatna. Przedmiot działalności odpłatnej określa Zarząd uchwałą.
  • Wpływy z działalności odpłatnej mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych.

 

III. Członkowie, ich prawa i obowiązki

  • 11

Członkowie Federacji dzielą się na członków zwyczajnych i członków wspierających.

  • 12
  • Członkiem zwyczajnym Federacji może być organizacja pozarządowa – stowarzyszenie, fundacja lub inna osoba prawna o celach nienastawionych na zysk – posiadająca osobowość prawną, mająca siedzibę na terenie województwa mazowieckiego lub województwa warmińsko-mazurskiego, która zadeklaruje pisemnie swój udział w Federacji
    i przestrzeganie jej Statutu oraz zostanie przyjęta uchwałą Zarządu.
  • Członek zwyczajny nie może być jednostką organizacyjną administracji publicznej, związkiem zawodowym, partią polityczną lub kościołem.
  • W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych organizacji przysługuje prawo odwołania
    się w terminie 30 dni do Walnego Zgromadzenia, za pośrednictwem Zarządu.
  • Członek zwyczajny jest reprezentowany w Federacji przez osobę fizyczną upoważnioną na piśmie zgodnie
    z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi organizacji członkowskiej.
  • Każdy członek Federacji ma prawo do zmiany, w dowolnym terminie, osoby reprezentującej go na Walnym Zebraniu. 
  • Osoby zasiadające we władzach Federacji przestają pełnić swoje funkcje w przypadku cofnięcia im upoważnienia przez organizację, którą reprezentują.
  • Obowiązki członków zwyczajnych:
  • branie czynnego udziału w pracach Federacji,
  • przestrzeganie postanowień Statutu,
  • opłacanie składek członkowskich,
  • działanie na rzecz realizacji celu Federacji.
  • Prawa członków zwyczajnych:
  • uczestniczenie w Walnym Zgromadzeniu Członków Federacji z głosem stanowiącym,
  • bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach do organów statutowych Federacji,
  • zgłaszanie kandydatów w wyborach do organów statutowych Federacji,
  • uczestniczenie we wszelkich formach aktywności Federacji,
  • zgłaszanie opinii  i wniosków do organów statutowych Federacji,
  • uzyskiwanie informacji o wszelkich działaniach Federacji,
  • korzystanie z pomocy Federacji na zasadach określonych przez Zarząd,
  • informowanie Zarządu o zmianie swoich danych, w szczególności o ustanowieniu lub zniesieniu pełnomocnictwa do reprezentowania organizacji w pracach Federacji, składzie organów statutowych, danych teleadresowych.
  • 13
  • Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna deklarująca pomoc merytoryczną, rzeczową
    lub finansową, która złoży pisemną deklarację przystąpienia do Federacji i zostanie do niej przyjęta uchwałą Zarządu. W deklaracji winna zostać wskazana forma wsparcia.
  • W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków wspierających organizacji lub osobie przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni, za pośrednictwem Zarządu.
  • Osoba prawna będąca członkiem wspierającym jest reprezentowana w Federacji przez osobę fizyczną upoważnioną
    na piśmie zgodnie z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi osoby prawnej.
  • Obowiązki członków wspierających:
  •  
  • branie czynnego udziału w pracach Federacji,
  • przestrzeganie postanowień Statutu,
  • działanie na rzecz realizacji celu Federacji.
  • Prawa członków wspierających:
  •  
  • uczestniczenie w Walnym Zgromadzeniu Członków Federacji z głosem doradczym,
  • uczestniczenie we wszelkich formach aktywności Federacji,
  • zgłaszanie opinii  i wniosków do organów statutowych Federacji,
  • uzyskiwanie informacji o wszelkich działaniach Federacji,
  • korzystanie z pomocy Federacji na zasadach określonych przez Zarząd,
  • informowania Zarządu o zmianie swoich danych osobowych, w szczególności danych teleadresowych.
  • Członek wspierający jest zobowiązany popierać działalność Federacji w zadeklarowany przez siebie sposób.
  • 14
  • Członkostwo osoby prawnej w Federacji ustaje w przypadku:
  • złożenia pisemnej rezygnacji po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań wynikających z członkostwa w Federacji,
  • likwidacji organizacji członkowskiej lub utracenia przez nią osobowości prawnej z innego powodu,
  • pozbawienia członkostwa uchwałą Walnego Zgromadzenia z powodu nieusprawiedliwionego zalegania
    z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 6  miesięcy,
  • pozbawienia członkostwa uchwałą Walnego Zgromadzenia z powodu stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów.
  • Członkostwo osoby fizycznej w Federacji ustaje w przypadku:
  •  
  • złożenia pisemnej rezygnacji,
  • śmierci,
  • utraty zdolności do czynności prawnych stwierdzonej prawomocnym orzeczeniem sądu,
  • pozbawienia członkostwa uchwałą Walnego Zgromadzenia z powodu  stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów Federacji.
  • Ustanie członkostwa stwierdza Zarząd w drodze Uchwały.
  • 15

Zarząd ma prawo zawiesić z ważnych przyczyn członka w jego prawach do czasu podjęcia decyzji przez Walne Zgromadzenie, w szczególności z powodu stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów, zaległości w płaceniu składek członkowskich.

 

  • Organy Federacji
  • 16

Organami Federacji są:

  • Walne Zgromadzenie
  • Zarząd Federacji
  • Komisja Rewizyjna
  • 17
  • Organem stanowiącym Federacji jest Walne Zgromadzenie.
  • Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd.
  • Posiedzenie zwyczajne Walnego Zgromadzenia odbywa się przynajmniej raz w roku.
  • Posiedzenie nadzwyczajne Walnego Zgromadzenia zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Federacji, w terminie nie dalszym niż 30 dni od daty złożenia wniosku.
  • O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia zawiadamia się pisemnie wszystkich członków Federacji na co najmniej 14 dni przed datą posiedzenia.
  • Obrady Walnego Zgromadzenia są jawne.
  • W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział wszyscy członkowie zwyczajni z prawem głosu stanowiącego.
  • Każdy członek Federacji w trakcie Walnego Zgromadzenia jest reprezentowany przez jednego pełnomocnika upoważnionego w formie pisemnej zgodnie z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi danej organizacji.
  • W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział członkowie wspierający z głosem doradczym.
  • Do uprawnień Walnego Zgromadzenia należy:
  •  
  • uchwalanie Statutu,
  • uchwalanie regulaminów organów Federacji,
  • określanie kierunków i priorytetów działania Federacji,
  • wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  • udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium Zarządowi,
  • uchwalanie budżetu na wniosek Zarządu,
  • podejmowanie ostatecznych uchwał w sprawach odwoławczych od decyzji Zarządu,
  • podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Federacji i przeznaczeniu jej majątku,
  • podejmowanie uchwał o zmianie Statutu,
  • ustalanie wysokości składki członkowskiej.
  • Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów, w  pierwszym terminie – w obecności
    co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w drugim – bez względu na liczbę obecnych. Uchwały Walnego Zgromadzenia w sprawie zmian Statutu oraz rozwiązania Federacji wymagają większości 2/3 głosów członków zwyczajnych obecnych na zebraniu, przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania
    w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
  • 18
  • Organem wykonawczym Federacji jest Zarząd.
  • Zarząd wybierany jest  przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym spośród reprezentantów organizacji członkowskich uczestniczących w Walnym Zgromadzeniu, na dwuletnią kadencję i składa się z: 
  •  
  • 3 osób w sytuacji, gdy liczba członków zwyczajnych Federacji wynosi do 25 organizacji,
  • 5 osób w sytuacji, gdy liczba członków zwyczajnych Federacji przekracza 25 organizacji.
  • W przypadku powołania w skład Zarządu 3 osób, sprawują one funkcje Prezesa Zarządu, Skarbnika Federacji i Członka Zarządu. 
  • W przypadku powołania w skład Zarządu 5 osób, sprawują one funkcje Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu, Skarbnika Federacji i dwóch Członków Zarządu.
  • Zarząd reprezentuje Federację na zewnątrz i kieruje jej pracami.
  • Do złożenia ważnego oświadczenia woli w imieniu Federacji, potrzebne jest zgodne współdziałanie dwóch członków Zarządu.
  • Zarząd może powoływać wewnętrzne jednostki organizacyjne do realizacji celów statutowych, w tym Komisje Problemowe działające w oparciu o regulaminy przyjęte przez Zarząd.
  • Do obowiązków Zarządu należy:
  •  
  • kierowanie działalnością Federacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
  • zarządzanie majątkiem Federacji, w tym przyjmowanie dotacji, darowizn, zapisów i spadków,
  • przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego rocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego Federacji,
  • zwoływanie i przygotowywanie posiedzeń Walnego Zgromadzenia,
  • ustalenie trybu egzekwowania płatności składek członkowskich,
  • zatrudnianie pracowników.
  • Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równości głosów, decyduje głos przewodniczącego obrad.
  • Tryb zwoływania posiedzeń i pracy Zarządu ustala regulamin pracy Zarządu.
  • Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej 4 razy w roku. 
  • Posiedzenie Zarządu musi zostać zwołane na wniosek co najmniej 1/3 członków Zarządu, 1/3 Komisji Rewizyjnej
    lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
  • 19
  • Organem wewnętrznej kontroli Federacji jest Komisja Rewizyjna.
  • Komisja Rewizyjna Wybierana jest przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym spośród reprezentantów organizacji członkowskich uczestniczących w Walnym Zgromadzeniu, na trzyletnią kadencję i składa się z: 
  •  
  • 3 członków w sytuacji, gdy liczba członków zwyczajnych Federacji wynosi do 25 organizacji,
  • 5 członków w sytuacji, gdy liczba członków zwyczajnych Federacji przekracza 25 organizacji.
  • W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi Przewodniczący oraz 2 lub 4 Członków.
  • Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w obradach Zarządu z głosem doradczym.
  • Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należą:
  • kontrola pracy Zarządu co do prawidłowości oraz zgodności ze Statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia, przeprowadzana co najmniej raz w roku,
  • opiniowanie sprawozdań z działalności Federacji, w szczególności sprawozdania finansowego,
  • opiniowanie wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi,
  • podejmowanie innych spraw określonych w niniejszym Statucie.
  • Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.
  • 20

Organy Federacji, których kadencja zakończyła się, działają do chwili ukonstytuowania się nowo wybranych organów.

  • 21
  • W przypadku, kiedy osoby fizyczne reprezentujące organizacje członkowskie w organach Federacji nie mogą sprawować swojej funkcji z przyczyn wymienionych w § 14 pkt. 1 lit. a-d organ, którego skład uległ uszczupleniu, może uzupełnić skład drogą kooptacji spośród reprezentantów organizacji członkowskich.
  • W sposób, o którym mowa w ust. 1 nie może zmienić się więcej niż 1/3 członków danego organu Federacji w trakcie trwania kadencji.

 

  • Majątek Federacji
  • 22
  • Majątek Federacji tworzą:
  • środki pieniężne,
  • własność rzeczy ruchomych i nieruchomości,
  • inne prawa majątkowe.
  • Majątek Federacji powstaje z:
  • składek członkowskich,
  • darowizn,
  • dotacji, grantów, subwencji – w tym ze środków publicznych,
  • spadków i zapisów,
  • wpływów ze zbiórek publicznych w rozumieniu ustawy o zbiórkach,
  • dywidend należnych z tytułu uczestnictwa w spółkach kapitałowych,
  • dochodów z majątku Federacji,
  • innych środków finansowych.
  • Zabrania się:
  • udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Federacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo
    są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  • przekazywania majątku Federacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  • wykorzystywania majątku Federacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
  • zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskie.

 

  • Zmiana Statutu i rozwiązanie Federacji
  • 23

Zmiany Statutu uchwala Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych
do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.

  • 24
  • Rozwiązanie Federacji uchwala Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
  • Majątek rozwiązanej Federacji zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia zostanie przekazany organizacjom
    nienastawionym na zysk o celach zbliżonych do celów Federacji.

 

VII. Postanowienia końcowe

  • 25

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się odpowiednie przepisy prawa polskiego, a w szczególności ustawy „Prawo o Stowarzyszeniach”.

  • 26

Statut niniejszy wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Federacji.